Co zrobić, gdy telefon nie chce się włączyć? | Screenlab
Co zrobić, gdy telefon nie chce się włączyć

Telefon nie chce się włączyć – co robić?

Niewłączający się ekran należy do największych koszmarów każdego posiadacza telefonu. Za chwilę ważne spotkanie, ktoś ma zadzwonić, a Twój telefon pozostaje bez oznak życia, nie reagując na żaden przycisk czy dotyk. Na szczęście istnieje parę sposobów, które możesz wypróbować przed kontaktowaniem się z serwisem. Jak więc wygląda technologiczna pierwsza pomoc?

Sprawdź poziom baterii

Pierwszy krok wydawać się może oczywistością, ale nie dla wszystkich. Systemy oprogramowania mają w zwyczaju czasem przekłamywać realny poziom naładowania baterii – dlatego nawet jeśli Twój telefon miał przed chwilą prawie pełną baterię, spokojnie podłącz go do ładowania i zobacz, czy zareagował. Warto także wypróbować podłączenie za pomocą innej ładowarki, kabla, a nawet sprawdzić inne gniazdko energetyczne. Może się okazać, że to właśnie w tym leży problem, a nie w samym smartfonie.

Wymuś ponownie uruchomienie

Czasami też zdarza się, że – mimo naładowanej baterii – smartfon wciąż nie wykazuje chęci włączenia się. Należy to już do jednego z wielu kaprysów technologicznych. Na szczęście, nasze telefony wyposażone są w pewną opcję awaryjną. By wymusić ponowne uruchomienie, wystarczy przez 10 sekund przytrzymać przycisk zasilania. Po tym czasie, telefon powinien zawibrować i powrócić do życia. Niektórzy użytkownicy próbują przytrzymywać przycisk do skutku, czasem nawet przez dwie minuty – powinno jednak wystarczyć wspomniane już 10 sekund.

Wyciągnij baterię

Jeśli mimo podłączenia do źródła energii i prób wymuszenia uruchomienia, smartfon dalej nie wydaje żadnych oznak życia, możemy przejść do kolejnych czynności. Kolejną sprawą, którą warto wypróbować, jest wyciągnięcie baterii. Metoda ta zadziała jednak tylko w sytuacji, gdy używany przez nas telefon posiada wyjmowany akumulator. Jeśli bateria nie jest przeznaczona do samodzielnej wymiany, zalecamy pominięcie tego kroku.

Częstym problem niewłączającego się urządzenia mogą być zabrudzone bądź zaśniedziałe styki łączące telefon z akumulatorem, przez co nie ma on dostępu do energii. Wyciągnij baterię i upewnij się, czy jest ona czysta. Możesz też lekko przetrzeć styki telefonu, a następnie włożyć baterię z powrotem do obudowy. W tym momencie, smartfon powinien zadziałać.

Alarmującym objawem byłoby tutaj spuchnięcie akumulatora – wtedy gołym okiem powinieneś zauważyć, że wyciągnięta bateria nie jest płaska, a posiada pewnie wybrzuszenia. Wyglądać to może tak, jakby powietrze zgromadziło się pod jej powierzchnią. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zgłosić się do serwisu i wymienić baterię na nową. Pozostawienie akumulatora w takim stanie może doprowadzić nawet do wybuchu.

Co zrobić, gdy telefon nie chce się włączyć

Obejrzyj wejścia i styki

Jeśli powyższe metody wciąż nie zadziałały, kolejną czynnością wartą wykonania jest sprawdzenie wejścia ładowania telefonu. Uszkodzenie złącza ładowania nastąpić mogło podczas nieumiejętnego odłączania telefonu, co uniemożliwiłoby ponowne naładowanie. Awarię portu łatwo zauważyć podłączając kabel ładowania do smartfona. Jeśli kabel “nie siedzi” w porcie, jest luźny lub z niego wypada, prawdopodobnie to właśnie w tym leży problem. Ze względu na konieczność rozebrania obudowy, w celu naprawy należy udać się do serwisu, gdzie wejście ładowania zostanie wymienione na nowe.

Podłącz telefon do komputera

Inną metodą na przetestowanie sprawności portów ładowania w telefonie jest podłączenie go do komputera bądź laptopa za pomocą złącza USB, poruszając lekko kablem. Jeśli na ekranie monitora pojawia się okno informujące o “Instalacji urządzenia, sterowników, oprogramowania”, oznacza to prawdopodobnie uszkodzenie złącza ładowania z płytką sub.

Umiejscowienie takiej awarii zależeć będzie od modelu telefonu – zdarza się, że moduł ten przylutowany jest do płyty głównej, może też to być jednak osobna część. Wymianę tego modułu można przeprowadzić samodzielnie, jeśli posiada się odpowiednie doświadczenie. Nie zalecamy tego jednak osobom początkującym i nieobeznanych w konstrukcji telefonu. Jeśli więc obawiasz się ewentualnego uszkodzenia telefonu podczas samodzielnej naprawy, warto oddać telefon do serwisu, gdzie specjaliści zajmą się problemem, dodatkowo potwierdzając Twoje przypuszczenia lub znajdując inne źródło awarii.

Jeśli jednak mimo prób, telefon dalej nie daje oznak życia – udaj się do serwisu. Tam, profesjonaliści zajmą się Twoim problemem i postarają się najszybciej przywrócić telefon do działania.

Przewiń do góry